Bár az elosztóközpontok és a fulfillment-központok hasonló szerepet játszanak az ellátási láncban, jelentős különbségek vannak köztük. A következő cikkben megvizsgáljuk ezeket a különbségeket, és összehasonlítjuk az elosztóközpontokat a fulfillment-központokkal. Így eldöntheti, hogy Önnek melyik alkalmasabb az e-kereskedelméhez vagy a kiskereskedelmi üzletéhez.
Először vegyük szemügyre az elosztóközpontokat. Ezek létfontosságú szerepet játszanak minden határokon átívelő ellátási láncban.
Az elosztóközpont elsődleges feladata, hogy a termékek tranzitközpontjaként szolgáljon az ellátási láncon belül. A szállítás módja sok esetben változó az elosztóközpontokon belül. Lássunk egy egyszerű példát. Ön az Egyesült Államokban tevékenykedik, és Kínából kap termékeket. Az Ön által megrendelt termékeket először tengeri úton szállítják az Egyesült Államok egyik tengerparti városában található elosztóközpontba. Itt a termékeit kirakodják, és közúton közvetlenül az Ön helyszínére (székhelyére vagy raktárába) szállítják.
Igaz, hogy bizonyos esetekben az elosztóközpontok raktárként is működhetnek. Az elosztóközpontok többsége rakodórámpákkal, nagy raktárterülettel és szállítórészleggel is rendelkeznek, de elsődleges szerepük az áthaladás megkönnyítése és a készletek hatékony mozgatása (nem tárolása). Ezenkívül az elosztóközpontok általában nem szállítják ki a termékeket közvetlenül a végfelhasználóknak. Ez a fulfillment-központ feladata.
Amikor fulfillmentről beszélünk, kicsit eltérő fogalomról van szó. A fulfillment-központok, vagy másnéven logisztikai központok, segítenek a kiskereskedelmi és e-kereskedelmi vállalatoknak az áruk tárolásában és közvetlenül a vásárlóknak történő kiszállításában. Egyszerűen fogalmazva, a fulfillment-központokat sokkal szélesebb körű szolgáltatást nyújtó, fejlett raktáraknak is tekinthetjük. Sokkal vásárlóközpontúbbak, és gyakran kezelik a visszaküldést és a panaszokat is. Számos fulfillment-központ kínál határon átívelő szállítást, lehetővé téve ügyfelei számára, hogy további pénzbefektetések nélkül hódítsák meg a külföldi piacokat.
Ha webáruházat üzemeltet, és nem szeretne raktárat bérelni (vagy maga foglalkozni a logisztikával), úgy is dönthet, hogy egy külső fulfillment-központtal dolgozik együtt, és az összes logisztikai folyamatot kiszervezi neki. Ebben a forgatókönyvben a fulfillment-központ (amely egy külső logisztikai vállalat tulajdonában áll) a következőkért felelős:
Ha Ön egy határokon átívelő ellátási láncot kezel, a termékeket először egy elosztóközpontba küldik, majd onnan az Ön raktárába vagy fulfillment-központjába.
Erre a kérdésre nincs egyszerű válasz. És az is igaz, hogy a határokon átívelő ellátási láncoknak általában elosztó- és fulfillment-központjaik is vannak. Mindez azonban számos tényezőtől függ, többek között:
Általánosságban elmondható, hogy ha Ön az e-kereskedelmi ágazatban tevékenykedik, és időt és pénzt szeretne megtakarítani, a fulfillment-központ felel meg Önnek. Így leegyszerűsítheti és lerövidítheti az ellátási láncot, és gyorsan elküldheti a termékeket a vásárlóinak. Az eladói közvetlenül a fulfillment-vállalatnak küldhetnek termékeket. Másrészről, ha egy kiforrott kiskereskedelmi vállalatot vezet, fizikai üzletek egész hálózatával, akkor valószínűleg az elosztóközpontok elengedhetetlennek az Ön számára. Alaposan mérje fel helyzetét, hasonlítsa össze mindkét megoldás előnyeit és hátrányait, és ennek ismeretében hozza meg a döntését.