Ha e-kereskedelmi vagy kiskereskedelmi vállalkozást működtet, a termékeit valahol raktároznia kell. Az újonnan alapított online áruházak eleinte az irodahelyiségüket (vagy akár a pincéjüket vagy a garázsukat) használják a termékek tárolására. Bár ez a megoldás egyszerű és olcsó, hosszú távon nem fog működni. Előbb vagy utóbb találnia kell egy raktárt az áruinak. Ezen a ponton két lehetősége van. Bérelhet saját raktárt, vagy dönthet úgy, hogy kiszervezi a termékek raktározását egy fulfillment vállalatnak. Milyen előnyei és hátrányai vannak az egyes megoldásoknak?
Az új áruházak általában úgy döntenek, hogy saját bérelt raktárban tárolják termékeiket. Sok szempontból ez egy észszerű választás. Ugyanakkor összegyűjtöttünk néhány hasznos információt ebben a cikkben, amely segít megérteni a különbséget a saját raktár és a külső raktározási szolgáltatások között, és amelyek alapján eldöntheti, melyik felel meg Önnek jobban.
Saját raktár üzemeltetése
Ez nagyjából mindig ugyanúgy néz ki: úgy dönt, hogy kereskedelmi/e-kereskedelmi céget indít, és raktárt bérel a termékei tárolásához. Ez a megközelítés számos előnnyel jár. Először is, a saját raktárában könnyedén kézben tarthat mindent. A költségvetésétől függően olyan raktárt találhat, amely teljes mértékben megfelel az igényeinek és az elvárásainak. Helyileg lehet az irodája vagy az otthona közelében, és minden szükséges funkcióval rendelkezhet, például elegendő raktározási és parkolási hellyel, valamint a csomagok bepakolásához, rendszerezéséhez és csomagolásához szükséges további berendezésekkel. Belül pontosan úgy rendezheti el a termékeket és a csomagolóállomásokat, ahogy szeretné.
De ott van az érem másik oldala is. A saját raktár üzemeltetése időigényes és nehéz, ha még soha nem csinált ilyet. Legalább alapvető logisztikai ismeretekre van szüksége, hogy mindent hatékonyan tudjon működtetni. Minél több termék van, annál bonyolultabb lesz nyomon követni őket. Minél előbb szüksége lesz egy fejlett ERP- vagy WMS-rendszerre, amely segít a raktárban történő események nyomon követésében. Ezenkívül fel kell vennie legalább két raktári dolgozót. De ne feledje, hogy a forgalmas időszakok, mint a főszezon és az ünnepek, extra munkaerőt igényelhetnek, amelyre valószínűleg nem lenne szükség az év során. A teljes képet vizsgálva kiderülhet, hogy egy raktár működtetése nem is olyan olcsó, és teljes munkaidős állást jelent, ami azzal jár, hogy nem lesz elég ideje az értékesítés növelésére.
Szerencsére nem ez az egyetlen megoldás. Dönthet úgy, hogy kiszervezi a feladatokat, és együttműködést kezdeményez egy 3PL-vállalattal (harmadik fél logisztikai vállalattal), amely egy fulfillment központot működtet.
Fulfillment az áruháza számára
A fulfillment egy olyan szolgáltatás, amely az összes logisztikai folyamat kiszervezésén alapul. Ez azt jelenti, hogy a logisztikai központ, amellyel együtt dolgozik, elvégzi az alábbi feladatokat:
- Termékek tárolása
- Rendelések felvétele és csomagolása
- Csomagok küldése az ügyfeleknek
- Visszáruk és panaszok fogadása
És mindezt az Ön nevében végzik el. Ennek eredményeképpen nincs szükség külön raktárra (és raktári dolgozókra sem) – a fulfillment központ biztosítja az Ön számára a raktárterületet (ami általában csúcsminőségű is). Valójában mindössze annyit kell tennie, hogy tájékoztatja a szállítóit és a forgalmazóit a raktára új helyéről. A többi teendőt a fulfillment központ intézi.
Ezen felül egyes fulfillment központok határokon átnyúló szállítást is biztosítanak ügyfeleik számára. Egy ilyen céggel folytatott együttműködés számos előnnyel jár:
- Ön gyorsan és azonnal hozzáférhet a külföldi piacokhoz
- Az áruháza kihasználhatja az előnyben részesített helyi fuvarozók által kínált vonzó szállítási díjakat
- A legtöbbet hozhatja ki a partnere adott piacra vonatkozó ismereteiből, ami azt jelenti, hogy a cége könnyedén megnyerheti ezt az új célközönséget, és könnyen növelheti az értékesítését.
A fulfillment központok hozzáférést biztosítanak a raktárkezelő rendszerükhöz, így gyorsan ellenőrizheti a rendeléseit. És mivel a logisztikai központok tapasztalattal rendelkeznek a nagy mennyiségű termék raktározásában és szállításában, már minden eljárást és folyamatot tökéletesítettek. Sőt, mivel havonta több ezer csomagot szállítanak ugyanarról a helyről, a fulfillment központok sokkal vonzóbb futárdíjakat kínálnak, így minden szállítmánnyal pénzt takaríthat meg.
Egy megfelelő fulfillment központtal az online áruháza minden korábbinál több megrendelést tud teljesíteni, még az értékesítés hirtelen növekedése, például Black Friday vagy karácsony idején is.
Van hátránya ennek a megoldásnak? Tisztában kell lennie azzal, hogy attól kezdve az áruházában minden logisztikai folyamat működését a 3PL-partner szolgáltatási szintje határozza meg. Amikor egy fulfillment központtal dolgozik, a csomagok szállítása a továbbiakban nem házon belül történik, és az egész folyamat a logisztikai partnere kezében lesz. Ezért olyan fontos, hogy gondosan válassza ki a leendő fulfillment központját, és találja meg azt, amelyikben megbízik. Végezzen kutatást, hasonlítsa össze a rendelkezésre álló ajánlatokat, és hozzon megalapozott döntést a raktározási modelljéről.